Uit de nieuwsbrief Interval van Huismuziek Twente

 

 

Interval juni 2018. 

 

Wat is geweest…

 

Samenspel in Weerselo, met María Martínez Ayerza.

 

 

                                                                foto martina

 

Op 7 april 2018, de eerste echte zomerse lentedag, kwamen we als leden van Huismuziek Twente bijeen in de Stiftschool te Weerselo. Ons doel: samen muziek van grote componisten tot klinken brengen. De ontvangst, deze keer door de speelgroep Hengelo, was als vanouds allerhartelijkst, met koffie en allerlei lekkers waaronder Mozart-Kugeln (uit Salzburg natuurlijk). Heel toepasselijk, want voor deze dag stond de ouverture van Die Zauberflöte op het programma.

De enthousiastelingen die wél konden komen, we waren al met al met 22 personen, brachten de tijd door met aangename kout tot het startsein werd gegeven om onze instrumenten tevoorschijn te halen.

Vanaf dat moment was de leiding in de zeer bekwame handen van María Martínez Ayerza, bekend van ensembles als The Royal Wind Music, die voor het eerst een samenspeldag verzorgde voor Huismuziek Twente. María had een heel afwisselend programma samengesteld: van late renaissance tot de swingmuziek van Glenn Miller!

We startten met een canzon van Giovanni Gabrieli dat toch wat moeilijker bleek te zijn dan het er uit zag. Daarna volgden Mozarts ouverture voor Die Zauberflöte en van Rachmaninoff Blazhen muzh, een deel uit zijn grote koorwerk Vespers. We sloten af met Glenn Miller, jawel, die van Moonlight Serenade! Vooraf was er vooral bij de altspelers enige paniek omdat de partituur er echt moeilijk uitzag, maar María wist die spanning prima weg te werken en na een half uur klonk het stuk heel mooi. Zoiets kan dus ook op blokfluit. Al die muziek zal nog lang in onze gedachten nazingen.

Tussendoor hadden we een paar kleine pauzes en een langere pauze tussen de middag, die we besteedden aan het consumeren van hapjes en drankjes en de gebonden tomatensoep van het Stiftrestaurant, waarvan ik het recept wel zou willen hebben. Ook was het prettig om in die pauzes enige trouwe Huismuziekleden wat nader te leren kennen en bovendien kon dat allemaal in echt stralend, zomers aandoend weer! Het hartelijke welkom door Louise van Haaften en het dankwoord van Thijs Weststrate deden dirigente María zichtbaar goed. De dank van alle aanwezigen voor haar inzet werd concreet gemaakt met een fles Mesta, wijn uit Cuenca (Spanje) waar María geboren is, en een stukje Oud Oldenzaal (ja, die kaas bestaat echt!), maar volgens Thijs had die naam niets met de deelnemers te maken… Al met al was het een dag om niet snel te vergeten, met heerlijk weer, een prima organisatie en prachtige muziek. Graag tot ziens in Weerselo!

 

Nieuwjaarsreceptie en speelmiddag - 13 januari 2018

 

Tradities zijn er om het leven te veraangenamen. De Nieuwjaarsmiddag van Huismuziek is zo‟n heerlijk begin van het nieuwe Huismuziekjaar. Vertrouwd is het gezellige geroezemoes aan het begin. Circa 25 leden van Huismuziek Twente wensen elkaar de beste wensen. In de sfeervolle zaal van het

Stiftschooltje knisperen de kruimelende kniepertjes direct al onder onze voeten. De basis voor een mooie speelmiddag!

Maaike Dessens stond deze middag garant voor een goede voorbereiding en leiding. Zij had ons een gevarieerd en overvloedig repertoire toegestuurd. De zaalopstelling deelde zij dubbelkorig in.

We begonnen met V’amo di core dat Wolfgang Amadeus Mozart in 1782 schreef. Dit bleek een driekorige canon te zijn en dat past mooi in de jaren geleden door Arie Koorneef ingestelde traditie van een nieuwjaarscanon. Mozart had het alleen een beetje merkwaardig op papier gezet, maar dat legde,Maaike net zo lang uit tot we het snapten.

De Intrade en Paduana van Johann Schop zijn twee delen uit een Suite van deftige dansen. Hij schreef het ergens tussen 1590 en 1667. Ik moest al weer aan Arie denken die ons altijd wees op de eerbiedwaardige leeftijd, die sommige componisten in oude tijden toch bereikten.

FANFARE FOR A FESTIVAL van Colin Hand (1929-2015) baarde bij het thuis studeren veel muzikanten zorgen. Vanaf de bladmuziek leek het een grillig ritme, maar Maaike stelde ons gerust: “Het gaat lukken.”En dat deed het, maestoso.

In de pauze was er weer een glaasje glühwein of een kopje thee met nog meer kniepertjes. Dit alles werd, met assistentie van het bestuur, in de puntjes verzorgd door Willy Margadant, die daarmee ook al een traditie heeft opgebouwd.

Na de pauze kwam Canzon XXIV a 8 uit 1608 van Gioseffo Guami, alweer een dubbelkorig stuk. Fijn om te spelen en mooi om te horen. Als laatste nummer stond BATTAGLIA A DOPPIO CORO van Adriano Banchieri op de standaard. Een dubbelkorig strijdlied waarmee we een fijne speelmiddag afsloten.

Maaike wenste iedereen een fijn muzikaal jaar. Tot slot ruimden we met z‟n allen de zaal op met een hoofdrol voor Erna die de kniepertjeskruimels bijeen veegde.

En ja, twee delen van Bataglia a 8 van Gabrieli en Taffel-Consort van Simpon bleven ongespeeld. Die hebben we dus nog te goed voor een volgende keer. Daar zetten we wellicht in de toekomst de traditie mee voort!

 

Interval december 2017.

                                                           

Wat is geweest:

Vitaliteitsbeurs Enschede  31-10-2017.

Een Vitaliteitsbeurs, daar mag Huismuziek niet ontbreken vond men in de groep Enschede en het Ad Hoc Ensemble, al was het alleen maar om te laten zien hoe gezamenlijk muziek maken mensen vitaal houdt. Vandaar dan ook dat verschillende Huismuziekleden afgelopen oktober actief waren op de Vitaliteitsbeurs in Enschede. Het werd nog veel vitaler toen er bovendien twee andere generaties ook aanwezig bleken! De foto’s laten er iets van zien.


 

https://lh5.googleusercontent.com/DAS31zfe_RMKwMs_1eaiLrsGQ9M2RlZiOflvWRDvUuQY4sCKWFfjRl2nw4v7GIT9gvtYNVzNW2WmSSChGyXFRMaZp-QEJdTCADP-7E2e1kr_icMtav9yk6TaIkEVf1kDfQRhxSTCvubamouhvA

 

 

https://lh3.googleusercontent.com/NKfgu89q25MK5PuL7GJVEj9LjkrmkhDTGE-Ceof38RUaFyWp9EihOSRRr0Z6-n1DSCsbYK0exE86kOXc86vYQqcESNcpQoCLvN3OcREt5qcb02SFRR8JncAqwAOyajyNYLNPEl230ZgNCGGL0g

 

Toen we 65 werden…

 

jubileum1


Het is alweer de tweede helft van december, buiten is het miezerig en grijs en grauw, echt een dag om het bureau leeg te maken en werk aan te pakken dat (te) lang is blijven liggen. Voor INTERVAL betekent dat terugkijken naar 14 oktober 2017, de dag waarop we de 65e verjaardag van Huismuziek Twente vierden. En wat een prachtige dag was dat! Op de eerste foto in deze INTERVAL zie je het al door de ramen van het Oeler Schooltje: een schitterende, zonovergoten herfst, en dat op een werkelijk idyllische plek.

Wat je op die foto ook ziet, maar dan in het schoollokaal zelf, is hoe geconcentreerd we die dag aan het musiceren waren. Je merkt aan alles hoe goed voorbereid we waren, tot aan de wasknijpers toe. Ook wanneer de viool even mocht rusten, was er toch volop aandacht, en dat had werkelijk alles te maken met de kwaliteiten van de man op foto 2, Sacha Mommertz! In het overleg met de jubileumcommissie had hij beloofd dat wij feestelijke muziek zouden spelen en dat was dan ook het geval. Hij had er niet bij verteld dat hij dat zelf op een werkelijk feestelijke manier zou aanpakken, rustig wanneer dat nodig was, vrolijk en humoristisch wanneer dat op zijn plek was, lekker ontspannen en tegelijk fijn hard werkend. Een wonderbaarlijke mix die heel veel speelplezier opleverde! Dat Sacha bovendien een eigen arrangement meebracht van het Twentse volkslied, zodat we zelf op de tekst van Netty Bakker en schrijver dezes de toekomst van Huismuziek konden bezingen, was ook een schot in de roos.

 

jubileum2

 

We gaan nog even terug naar die allereerste foto, want die heeft nog iets bijzonders. De muzikanten kijken natuurlijk niet achterom, daar is de situatie te spannend voor, maar aan de wand achter hen hangen twee schilderijen die deel uitmaken van een groter kader van deze jubileumdag, namelijk het geheel van ‘Muziek en de andere kunsten’. Het is frappant om te merken wat er allemaal gebeurt aan kunstzinnige activiteiten in een groep als Huismuziek! Het was voor een deel een beetje jammer dat het Oeler Schooltje zo vol zat met musici, want dat betekende dat de andere kunstvormen die gepresenteerd werden, soms wat in de verdrukking raakten. Schilderijen van Erna Hilgerink en Dini Besseler, een beeld van Tineke van der Kemp, keramiek van Remke Veerling en Jannie Munk, quilts van Fenny Bouwsema, dat heeft allemaal ruimte nodig en die ruimte werd nogal in beslag genomen door al die muzikanten. In dat opzicht heeft de literatuur het gemakkelijker, want zoiets kun je voorlezen en als drukwerkje weggeven. De jubileumcommissie was heel blij met jullie enthousiaste reacties op Een avondje thuis op Nohant, het jubileumgeschenk dat zeer toepasselijk alle toonladders weergeeft!

 

jubileum3

 

Foto 3 was uiteindelijk onweerstaanbaar: als catering zulke indrukwekkende belangstelling oproept, dan is alles werkelijk super perfect geslaagd.  

 

Interval juni 2017

 

Wat is geweest:

 

Samenspeeldag onder leiding van Jeanne van der Linden.

 

Op zaterdag 8 april vond de samenspeeldag onder leiding van Jeanne van der Linden in het Stift in Weerselo plaats.Na een kort woordje van onze voorzitter  begonnen we met de Vierde Symphonie van William Boyce, meteen maar met deel drie: Tempo di Gavotta, zodat het danstempo er meteen goed inzat. Later speelden we de delen een en twee: Pomposo en Andante, afgewisseld met een leuk stuk Braziliaanse muziek: Negrinho do patoreio, en met een mars van Mozart: KV335. In het arrangement van Jeanne is dat stuk goed speelbaar, maar niet zo gemakkelijk. We moesten flink ons best doen.In de grote pauze werd er heerlijke romige soep geserveerd, met stokbrood en nog een heleboel andere lekkere dingen. ’s Middags werden de puntjes op de i gezet en de laatste hobbels genomen, zodat we uiteindelijk alles goed konden spelen. Dat was wel een applausje waard voor Jeanne, die dat met veel geduld en energie voor elkaar had gekregen.

Dankzij de inzet van velen werd het een HEERLIJKE dag.

 

 

 

Ademhalen met Sanna van Elst.

 

 

De cursus werd op 6 mei gegeven in Het Stift in Weerselo door Sanna van Elst. 10 deelnemers hadden zich opgegeven.

Na een korte inleiding van Sanne vraagt zij aan de deelnemers of zij voorover willen buigen, als een zoutzak, de armen losjes langs het lichaam. Inademen naar de buik, het bekken kantelt iets naar achteren en de onderrug wordt bol. Leg de handen op de rug/billen en voel wat er gebeurt. Het gaat er om dat we leren ademen in de buik. Dit is belangrijk voor een goede ademsteun bij zowel het spreken als het fluiten. Die ademsteun zorgt er voor dat we bij het fluiten een mooie lange gelijkmatige toon kunnen maken zonder dat deze inzakt. Daarbij moeten we zorgen voor reserveadem, zodat we bij opnieuw inademen daar op voort kunnen bouwen. Dus we moeten zorgen dat we niet al onze adem opmaken voor we weer aan de volgende fase beginnen. Dit is maar een van de voorbeelden. We krijgen die morgen meerdere oefeningen. Deze zijn vooral gericht op het leren ontspannen en goed ademen in de buik. Te vaak ademen wij te veel in de borst, hebben de schouders opgetrokken en houden de buik in. Goed ademen is in het belang van onze gezondheid.

Er werden verder twee stukken gespeeld met aandacht voor waar de inademing moet zijn. Deze cursus werd als zeer zinvol ervaren en zal waarschijnlijk herhaald worden.